9A Portugali 2013

9A leirikoulussa Portugalissa 16.-24.5.2013

16.5.2013

Matkamme alkoi Pohjanlinnan koulun takaparkkipaikalta kahdeltatoista keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Bussimatka alkoi äänekkäästi, mutta kello kolmen aikoihin kaikki nukkuivat takapenkin Kallea ja Akselia lukuun ottamatta.

Helsinki-Vantaan lentokentälle saavuimme neljän aikaan aamuyöllä, hoidimme check-inin Arin johdolla. Lentomme lähti klo 6.35, mutta olimme valmiina jo hyvissä ajoin. Monille lento oli ensimmäinen, ja joitakin se jännitti vähän. Kuitenkin lento sujui tasaisesti ilman ilmakuoppia.

Suomen ja Saksan välisen aikaeron takia siirsimme kelloja taaksepäin tunnilla. Frankfurtissa odotimme kuusi tuntia seuraavaa lentoa. Päivä oli ollut pitkä ja rasitus alkoi näkyä matkaajissa. Yksi oppilas saikin paniikkikohtauksen. Kaikesta kuitenkin selvittiin pienen ruokatauon aikana, ja vihdoin uusi lento lähti kohti Portugalia kello kahden aikoihin.

Saapuessamme Portugalin Portoon kaikki olivat jo niin väsyneitä, ettei kukaan oikein jaksanut innostua vastassa olleista kolmesta kauniista Portugalin kansallispukuun pukeutuneesta nuoresta naisesta. Kelloa siirrettiin jälleen tunnilla taaksepäin eli aikaero Suomeen oli -2 tuntia.

Jatkoimme matkaa bussilla Povoa de Varzimiin kouluumme ja saimme samalla huomata, että liikennesääntöjä noudatettiin lähinnä omien ajotaitojen mukaan. Matkalla osa etupenkkiläisistä lauloi Maamme-laulua portugalilaisille tytöille heidän laulaessaan omaa kansallislauluaan. Samalla opeteltiin muutamia tervehdyksiä suomeksi ja portugaliksi.

Koululle saapuessamme vastassa oli rivi koulun univormuihin pukeutuneita oppilaita ja muita henkilökunnan jäseniä. Veimme tavaramme huoneisiin ja tutustuimme meitä varten sisustettuihin tiloihin. Koulussa koulupäivät ovat kolmessa vuorossa. Ensimmäinen vuoro alkaa kello kahdeksalta aamulla ja viimeinen loppuu kahdeltatoista yöllä. Koulu oli suuri ja meitä varten oli varattu kaksi kerrosta. Tyttöjen huone oli ylimmässä kerroksessa ja poikien keskimmäisessä. Meitä varten oli hankittu uudet kerrossängyt, pyyhkeet ja lakanat Ikeasta. Oppilaat olivat jopa askarrelleet meille pienet univeneet, joiden verkkojen oli tarkoitus kalastaa painajaiset. Paikalliset vaikuttivat todella ystävällisiltä.

Kävimme meren rannassa, jossa Arin on tapana käydä aina ensimmäisenä Portugaliin saapuessaan rauhoittumassa matkan jälkeen. Kävelimme vesisateessa kauppaan ostamaan vettä. Puolen litran vesipullo maksoi vain 16 senttiä.

Käytyämme koululla lähdimme syömään paikalliseen ravintolaan. Ravintolassa olimme melkein ainoat asiakkaat, sillä paikallisille on aikaista syödä illallista seitsemän aikoihin illalla. Suurin osa tilasi Arin suositteleman leipä-annoksen, jossa on päällä kananmunaa, useampi pihvi, nakkeja, pekonia ja ranskalaisia tulisessa kastikkeessa. Sen jälkeen menimme takaisin koululle ja kävimme höyryävässä suihkussa pesutiloissa, joissa ei ollut minkäänlaista ilmastointia. Aloimme nukkua kello kahdeksan aikoihin.

17.5.2013

Aamulla heräsimme ja aloimme valmistautua koulun meille järjestämälle aamupalalle, jonka piti alkaa kello kahdeksalta, mutta se alkoikin puoli tuntia myöhemmin. Tässä kohtaa viimeistään huomasimme portugalilaisten elämänasenteen olevan erilainen kuin suomalaisilla. Kaikkeen suhtaudutaan rennosti, aikatauluissa voi joustaa.

Aamiainen oli runsas ja erikoisuutena olikin lämmitetty kuuma maito, jota tarjottiin kahvin ja murojen kanssa. Aamiaiselta löytyi myös tuoreita hedelmiä ja vastaleivottuja sämpylöitä.

Aamiaisen jälkeen lähdimme bussilla kohti Portugalin vanhinta kaupunkia Guimaraesia. Siellä kiertelimme kirkkoja ja linnaa ja tutustuimme paikalliseen uskontoon ja kulttuuriin, oppaamme puhui hyvää englantia, joten ymmärsimme häntä hyvin. Guimaraesissa asui aikoinaan Portugalin ensimmäinen kuningas.

Kierreltyämme Guimaraesin kadut jatkoimme matkaa kohti Portugalin kolmanneksi suurinta kaupunkia Bragaa. Siellä tutustuimme jälleen yhteen linnaan ja sen historiaan ja kiertelimme linnan pihalla olevassa upeassa suuressa puutarhassa, joka oli täynnä kauniita ruusuja ja erikoisia kukkia. Puutarhan vieressä oli pieni kahvila, jossa osa kävi kahvilla ja nauttimassa ihanista halvoista leivonnaisista.

Kiertelimme vielä hetken kaupungilla ja sen jälkeen lähdimme nousemaan bussilla vuorille. Vuoren huipulle meidän piti nousta maailman ainoalla vedellä toimivalla hissillä. Hissi oli vaunu, joka nousi kiskoja pitkin jyrkkää lähes pystysuoraa mäkeä ylös. Osa meistä istui vaunun sisällä, osa seisoi sen edessä olevalla reunakkeella. Vuoren huipulta avautui mahtava näkymä. Bragan kaupunki värikkäine taloineen näkyi pienenä aivan alapuolellamme. Myös itse paikka vuoren huipulla oli erittäin kaunis. Suuret portaat johtivat alas vuoren juurelle ja huipulla seisoi suuri linnamainen rakennus.

Kiipesimme aivan vuoren korkeimmalle huipulle asti suurelle tasanteelle, jonka sanottiin häviävän kauneudessaan vain taivaalle. Siellä hetken maisemia ihailtuamme kävimme kirkossa, jossa pojat pelasivat kynttiläpajatsoksi nimeämäänsä peliä. Kirkossa oli kynttilälaatikoita, joissa oli sähköisiä kynttilöitä. Aina kun laatikon reikään tiputti kymmensenttisen, yksi kynttilä syttyi. Poikienkin mielenkiinto löytyi.

Lähdimme laskeutumaan alas vuorelta ja ajelimmekin matkan vuorelta alas kaupunkiin bussillamme mutkaisia teitä huristellen. Kun vihdoin pääsimme takaisin Povoaan lähdimme shoppailemaan rantakadun kauppoihin Arin äidin ja Maarit-opettajan kanssa. Pojat kiersivät kaupat hetkessä ja odottelivat tyttöjä rantakahvilan portailla.

Illalla menimme paikalliseen ravintolaan syömään Arin jo etukäteen tilaamat annokset. Ruokana oli kämmenen kokoisia wieninleikkeitä ja ranskalaisia. Kasvissyöjämme Sinna sai kalapihvejä. Jokaiselle meistä oli tilattu yksi annos. Pihvejä pöytään tuotiin yhteensä 44, Sinnan kolmen kalapihvin lisäksi. Koko ruokailu maksoi yhteensä vain vähän päälle sata euroa.

18.5.2013

Lauantai oli koulussamme liikuntapäivä. Aamupäivällä viisi oppilaistamme pääsi osallistumaan paikallisten järjestämään värikuulasotaan samalla, kun muut osallistuivat pingis- ja sulkapallo-otteluihin suuressa liikuntasalissa. Liikuntapäivä oli hyvä tilaisuus tutustua paikallisiin nuoriin. Englannin kielellä tultiin hyvin toimeen ja monet saivat paljon uusia kavereita.

Päivällä ruokailimme koululla, jossa oli järjestetty suuri juhlaruokailu. Koulun ruokala oli täynnä pikkupöytiä, joihin jokaiseen oli katettu perinteisiä portugalilaisia herkkuja. Syödessämme meitä viihdytti miesorkesteri.

Ruokailun jälkeen menimme koulun sisäpihalle ottamaan aurinkoa ja odottamaan jälkiruokaa, paikallisten ihmetellessä meidän vähäistä pukeutumista. Auringonoton lomassa kävimme sisällä laulamassa Paljon onnea -laulun suomeksi, sillä koulu juhli samalla 88-vuotissyntymäpäiviään. Osa pojista Ari mukaan lukien kävi katsomassa RC-autoesittelyä.  Koulun takapihalla oli jalkapallokenttä, jolle menimme paikallisten tyttöjen kanssa koko luokan voimin pelaamaan. Pian koulun oikea jalkapallojoukkue vei kuitenkin kenttämme, joten vaihdoimme lajia koripalloon.

Peli loppui, kun meidän piti lähteä katsomaan klo 17 alkavaa oppilaiden suunnittelemaa tanssiesitystä. Tanssiesityksen ja diplomien jaon jälkeen tuli meidän vuoromme juhlia. Aloimme valmistautua jokavuotiseen ysien juhlalounaaseen, joka oli matkan vuoksi jäänyt meiltä koululla väliin. Me laittauduimme ja lähdimme kävelemään kohti hienoa ravintolaa, jossa saimme itse tilata annoksemme. Juhlaillallisella Maarit opetti meille hienoja käytöstapoja ja etikettisääntöjä. Illallisen jälkeen lähdimme kävelemään takaisin koululle ja keräsimme katseita juhlavaatteissamme.

19.5.2013

Aamu alkoi reippailulla, kun kävelimme puolentoista kilometrin matkan koululta metroasemalle. Siellä Elina ja Ari ostivat meille kaikille omat ladattavat metroliput, jonka leimaamista harjoittelimme. Metro pysähtyi joka pysäkillä vain hetkeksi, joten siirtymisissä oli oltava nopeita. Pysäkille jääminen sujui kuitenkin hienosti ja pysäkillä meitä odotti pikkubussi, jonka oli tarkoitus viedä meidät läheiseen outlet -myymälä Nassicaan shoppailemaan.

Pikkubussi kaasutti läpi kuoppaisen metsätien niin, että välillä kyyti pelotti. Outlet-myymälä oli valtava. Sovimme kellonajan, jolloin kokoonnumme tiettyyn paikkaan ja lähdimme kiertelemään kauppoja. Kaupoissa myytiin aitoja edellisen sesongin merkkivaatteita reilusti alennetuin hinnoin. Shoppailtuamme muutaman tunnin kokoonnuimme sovittuun paikkaan ja menimme syömään. Syönnin jälkeen oli vielä aikaa kierrellä kaupoissa.

Myöhemmin kokoonnuimme uudelleen ja päätimme lähteä Portossa sijaitsevaan toiseen ostoskeskukseen. Sinnekin kuljimme metrolla. Porton metroasemalta oli pieni kävelymatka ostoskeskukseen. Siellä shoppailimme jälleen, ja kokoonnuttuamme tässä keskuksessa, päätimme lähteä yhdessä kahville.

Kahvien ja nopeiden ruokailujen jälkeen lähdimme takaisin koululle. Jalat kipeinä saavuimme koululle. Ari sai hyvän idean hakea noutoruokaa läheisestä noutoruokapaikasta, sillä kaikki olimme pitkän päivän jälkeen liian väsyneitä lähteäksemme enää ravintolaan syömään. Osa ehti käydä jo suihkussa ennen kuin ruoka tuotiin. Ruokana oli pihvejä, kanaa, riisiä, ranskalaisia ja salaattia. Ruoka oli jälleen todella hyvää ja sitä oli paljon. Kaikki menivät maha täynnä ja hyvillä mielin nukkumaan.

20.5.2013

Maanantaiaamuna tarkoituksenamme oli mennä aamutorille, mutta suunnitelmat muuttuivat myöhästyneen aamiaisen vuoksi. Syötyämme aamiaisen matkustimme metrolla Portoon. Siellä tutustuimme upeaan kaupunkiin kävellen. Kiersimme kauniita aukioita ja näimme, kuinka upeaa arkkitehtuuria Portugalissa on. Rakennukset olivat suuria ja koristeltuja. Kävimmepähän myös Arin mukaan maailman hienoimmassa Mc Donaldsissa, jossa oli sisällä kattokruunuja ja mosaiikkimaalauksia.

Aikamme kierreltyämme jouduimme jonkun paikallisen miehen seuraamaksi, mutta Elja hoiti tilanteen jättäytymällä miehen taakse ja käskemällä häntä Suomeksi poistumaan metrolla välittömästi. Mies ilmeisesti ymmärsi lauseesta ainakin sanan ”metro” ja jättäytyikin läheiselle metropysäkille. Tämä tapahtui ylittäessämme valtavaa Eiffelin suunnittelemaa siltaa, joka nähtiinkin Arin kuvaamana jo kalentereissa, joita myimme vuosi sitten.

Paikka tosiaan oli näkemisen arvoinen. Sillan päästä lähti gondolihissejä, joilla mekin päätimme matkustaa. Yhteen hissikoppiin mahtui kuusi henkilöä. Hisseistä oli hyvät näkymät ja allamme avautui kaupunki ja joki. Kaikkien päästyä turvallisesti maankamaralle, menimme yhdessä lounaalle Pizza Hutiin. Lounaan jälkeen kävelimme paikalliseen viinipanimoon, jossa tutustuimme portugalilaisiin Port-viineihin ja niiden valmistukseen ja saimme maistaa vähän joitain viinejä. Viinien juonti kuuluu portugalilaisten arkeen ja se on suuri osa heidän kulttuuriaan. Tuliaisiksi kotiin sai ostaa muutaman minipullon viiniä.

Maisteluiden jälkeen kiiruhdimme sillan toiselle puolen satamaan, josta jokiristeilylaivamme piti lähteä. Laivaa odotellessamme istuskelimme auringossa. Menimme hyvissä ajoin odottamaan laivaa, mutta kävikin ilmi, että paikallisen risteilyvastaavan virheen ansiosta emme päässeetkään risteilylaivaan. Jouduimme odottamaan vielä tunnin lisää. Kun vihdoin pääsimme laivaan, istuuduimme laivan etuosaan kannelle. Aurinko paistoi ja oli ihanan lämmin, kunnes ensimmäiset aallot löivät reunalla istuviin. Etukansi ja sen matkustajat kastuivat 50 minuutin pituisella risteilyllä, mutta onneksi aurinko kuivatti vaatteet. Portosta lähdimme takaisin Povoaan muutamien  vielä poiketessa outlet -myymälä Nassicassa uudelleen. Povoaan palanneet kävivät samalla ruokakaupassa ja jatkoivat koululle. Sinna ja Pauliina lähtivät vielä kaksin kiertelemään rantakadulle. Söimme jälleen koululla noutoruokaa, joka oli tälläkin kerralla halpaa ja hyvää. Tilasimme 23 hengen porukallemme yhteensä seitsemän annosta, joista jäi vielä runsaasti ruokaa yli. Illalla huomasimme eräälle oppilaalle ilmestyneen pilkkuja, joita epäilimme vesirokoksi.

21.5.2013

Aamulla paistoi niin ihana aurinko, että nautimme aamiaisen ulkona. Sen jälkeen lähdimme kävellen museoon. Yksi oppilaista ja Elina jäivät koululle oppilaan vesirokkoepäilyjen takia. Kiersimme käsityömuseon oppaan johdolla. Sen jälkeen menimme koululle syömään kouluruokaa.

Oppilaat joutuvat Portugalissa maksamaan kouluruuasta. Ruuan annosteli koulun keittäjä, ensin oli kipollinen kasvislientä, pääruokana tonnikalapyttipannua, hedelmänä oli appelsiini ja salaatti oli vain salaatin lehtiä ja sipulia. Ruokailun aikana muistelimme oman koulumme kouluruokaa haikaillen.

Ruokailun jälkeen pojat menivät pelaamaan jalkapalloa kentälle, tytöt ottivat jälleen aurinkoa. Bussi tuli hakemaan meitä koululta arkeologisille kaivauksille. Opas oli sama, kuin aikaisemmin museossa. Ajelimme Povoan maaseudulle pienten kylien läpi ja kävelimme osan matkasta. Tutustuimme paikalliseen kasvillisuuteen, muun muassa viininkorkkipuuhun ja eukalyptuspuuhun. Meille esiteltiin ikivanhat kukkulan päällä sijaitsevat kiviset rauniot ja paikan historiaa. Pieniä liskoja vilisi kuivassa maassa ja poikien onnistui pyydystää yksi. Joku sai hyvän idean laittaa lisko Pauliinan niskaan ja siitä syntyneet hälinän ansiosta lisko jouduttiin päästämään vapauteen.

Arkeologisten kaivauksien jälkeen tutustuimme vanhaan kirkkoon, jossa ei valitettavasti ollut kynttiläpajatsoa. Kirkosta jatkoimme matkaa bussilla kohti pientä kylän reunassa sijaitsevaa tuulimyllyä. Tuulimyllyn perijä, mylläri esitteli myllyn toimintaa meille ja kertoi sukupolvelta toiselle periytyvästä ammatista hänen suvussaan.

Kun pitkän reissun jälkeen vihdoin saavuimme koululle, osa oppilaista lähti rannalle, osa kauppoihin ja muutama jäi koululle. Tytöt shoppailivat rantakaupoissa ja pojat heittivät talviturkkinsa jäätävän kylmään Atlantikseen. Illalla jälleen haimme noutoruokaa, samasta paikasta kuin aikaisempinakin iltoina. Muutamat tytöt pakkasivat ennen nukkumaan menoa.

22.5.2013

Viimeinen yhteinen aamu Portugalissa. Aamiaisen jälkeen klo 10 alkoivat ensimmäiset oppitunnit paikallisten oppilaiden kanssa. Meidät jaettiin kahteen ryhmään A- ja B-ryhmiin. A-ryhmä aloitti koulupäivän englannin tunnilla, B-ryhmä matematiikalla. Englannin tunnilla keskustelimme oppilaiden ja opettajan kanssa luokassa suomalaisesta ja portugalilaisesta arjesta. Matematiikan tunnilla keskustelun lomassa laskettiin trigonometrisiä funktioita ja tunnin lopussa eräs poika toi Pauliinalle lapun, jossa luki suomeksi: ”Sinä olet kaunis.”

Yksi oppitunti kesti puolitoista tuntia ja oppituntien välissä oli kymmenen minuutin tauko. Tauon vietimme koulun kirjastossa ja sitten mentiin uudelle oppitunnille. A-ryhmä osallistui historian tunnille, jonka opettaja osasi sanoa vain nimensä englanniksi ja jossa juttelimme portugalilaisille nuorille ryhmissä ja opetimme heille suomea. Portugalilaiset nuoret paljastivat, että kun ensimmäisenä olivat nähneet Hansin, he olivat luulleet häntä Justin Bieberiksi.

Samaan aikaan maantiedon luokassa B-ryhmäläiset esittelivät paikallisille Kankaanpäätä Google-mapsista  ja kertoivat urheilulajeistamme. Portugalilaiset nuoret keräsivät nimiämme listaan, jotta voisivat pyytää meitä Facebook-kavereiksi. Oppitunneilta opimme ainakin sen, että voimme olla tyytyväisiä saamaamme hyvään englanninkielen opetukseen koulussa, sillä puhuimme parempaa englantia kuin opettajat.

Koulupäivä päättyi yhdeltä, ja sen jälkeen syötyämme koulussa loppupäivä olikin vapaa-aikaa. Menimme porukalla ottamaan hiekkarannalle aurinkoa ja pojat kävivät taas uimassa meressä. Kun olimme jokainen polttaneet itseämme hieman tai edes hankkineet rusketusrajat menimme Subway-ravintolaan syömään. Siitä pojat jatkoivat koululle pelaamaan jalkapalloa ja osa tytöistä päätti poiketa pienen ruokakaupan kautta ostamaan vesipulloja. Kaupasta tarttui juomien lisäksi mukaan jokaiselle kilo tuoreita mansikoita, ne maksoivat vain kaksi euroa kilolta.

Kun rantakaupat oli kierretty, oli aika palata koululle. Pakkasimme laukkumme, ja Jukka ja Elja lähtivät hakemaan noutoruokaa vielä viimeisen kerran. Samoihin aikoihin Ari ja Maarit lähtivät paikallisten opettajien kutsumana jäähyväisillalliselle ravintolaan. Noutoruokaa syödessä Hennan ruuasta löytyi ötökkä ja hän alkoi voida pahoin, viimeistään tällöin lähti niidenkin ruokahalu, jotka eivät vielä olleet kyllästyneet noutoruokaan. Tästäkin selvittiin.

Illalla vielä keräännyttiin porukalla tyttöjen huoneeseen muistelemaan mennyttä viikkoa ja fiilistelemään huomista lähtöä. Luokka lähti Suomeen kahdessa ryhmässä. Ensin suurin osa oppilaista ja neljä kuudesta aikuisesta lähti klo 3.30 aamuyöllä ja toinen ryhmä lähtee aamulla koululta yhdeksän aikoihin. Kaikki menivät hyvällä mielellä nukkumaan vielä hetkeksi.

23.5.2013

Ensimmäinen ryhmä heräsi kolmelta yöllä, nousi ylös, puki ja lähti bussilla lentokentälle. Toinen ryhmä jatkoi vielä uniaan. Ensimmäinen porukka saapui lentokentälle ja tullitarkastusten jälkeen heidän lentonsa lähti kello 6.05.

Frankfurtissa odoteltiin seuraavaa lentoa kuusi tuntia. Samalla syötiin, tuhlattiin viimeiset rahat ja istuskeltiin odottamassa. Lento Suomeen lähti kahdelta ja perillä oltiin kello 17.25. Tilattu linja-auto oli tunnin myöhässä, mutta onneksi se saapui siitä huolimatta. Matka sujui rauhallisesti ja Kankaanpäähän saavuttiin vielä torstain puolella.

Kakkosryhmäläiset heräsivät aamulla kaikessa rauhassa, pukivat ja pakkasivat loppuun. Aamiainen piti syödä lentokentällä, mutta se olikin tehty vielä viimeisen kerran koululla. Muutama portugalilainen tyttö oli tullut kouluun tunteja ennen koulupäivänsä alkua vain nähdäkseen meidät vielä viimeisen kerran. Hyvästien jälkeen lähdimme bussilla kohti lentokenttää.

Lentomme lähti kello 12.00. Frankfurtissa oli taas välipysähdys, siellä vietimme aikaa yhteensä kuusi tuntia. Kävimme hienossa ravintolassa syömässä ja kiertelimme lentokentällä. Lentomme Suomeen lähti kello 20.40. Suomeen laskeuduimme vihdoin kello 00.05 perjantain puolella. Haimme matkalaukkumme, jotka onneksi kaikilla oli vielä tallessa ja lähdimme linja-autolla kohti Kankaanpäätä ja kotia.

Linja-autossa ikävöimme Portugalia ja muutamia sinne jääneitä ihmisiä. Matka päättyi puoli viiden aikoihin aamuyöllä samalle takaparkkipaikalle, josta olimme kahdeksan päivää aikaisemmin lähteneet. Viikon aikana Suomeen oli tullut kesä, ja meillä kaikilla oli takana matka, jonka muistamme koko lopun elämäämme.

Teksti: Henna Mattila, 9A.

9A:n leirikoulu Portugalissa toukokuussa 2013. 9A:n leirikoulu Portugalissa toukokuussa 2013. 9A:n leirikoulu Portugalissa toukokuussa 2013.