9B leirikoulussa Kuortaneen urheiluopistolla 20.-23.5.2013

Maanantai 20.5.2013

Lähdimme matkaan kello yhdeksän aikoihin aamulla Pohjanlinnan koulun takaparkkipaikalta yllättäen täysin aikataulumme mukaisesti ­­- kaikki olivat kerrankin löytäneet ajoissa paikalle. Sille oikealle paikalle. Bussimatka kului pääosin rupatellessa: kaikilla tuntui olevan virtaa viikonlopun jälkeen. Matkan aikana kävimme myös hieman läpi tulevaa ohjelmaamme ja päivittelimme säätä. Yhtäkkiä suurimmaksi huolenaiheeksi oli noussut pilvinen taivas, jota nähtiin reilun kahden tunnin ajomatkan aikana melko lailla yhden leirikoulun tarpeiksi.

Perille päästyämme suunnistimme majoitukseen, Rantamaja-nimiseen asuinrakennukseen komean järven rannalla. Aurinko paistoi täydeltä terältä, mutta mukava tuuli vilvoitti silti sopivasti. Kello yhdentoista jälkeen kävimme syömässä Eppula Buffetissa, ja heti alkuun kävi selväksi ainakin se, että nälkää emme tulisi näiden reilun kolmen päivän aikana näkemään.

Ensimmäinen varsinainen ohjattu ohjelmaosuutemme alkoi kello yhdeltä Fun Battle -pelien muodossa. Tunnelma oli sekä innostunut että varautunut, koska ainoa kuvaus tästä salaperäisestä lajista oli pikkusiskoni lausunto: ”Puetaan tarraliivit päälle ja heitellään  palloja”. – Täydellinen kuvaus, mitäpä sitä kiistämään. Kuortanehallin sisäkentälle käveltyämme ohjaajamme todellakin ohjeisti meitä pukemaan yllemme tarranauhalla varustellut maastokuvioiset liivit. Sitten heittelimme toisiamme tarranauhapalloilla erilaisten ohjeistuksien mukaan, ja ainakin minä nautin katketakseni koko touhun päättömyydestä.

Iltapäivä jatkui DiscoHipHopilla ihanan viileässä salissa. Tämän haastavan ohjelmanumeron luokkamme selvitti loistavasti, koska kaikki osallistuivat, minkä takia tunnelma ei päässyt äitymään kiusalliseksi. Tanssahtelun jälkeen osallistuimme vain meille järjestettyyn ”Tervetuloa Kuortaneelle” -infotilaisuuteen, jossa meitä lähinnä ohjeistettiin talon tavoille. Ja totta kai iltapäivälläkin syötiin. Osa jaksoi myös ihmetellä Kuortaneella majailevaa Tampereen Ilveksen edustusjoukkuetta.

Illalla kuuden aikoihin lähdimme porukalla pelaamaan frisbeegolfia, minkä jälkeen osa porukasta muun muassa intoutui kiipeilemään ulkona olevalla kiipeilyseinällä. Yhteisestä päätöksestä lähdimme myös käymään kaupassa Kuortaneen keskustassa. Osa otti reissun juoksulenkin kannalta, ja osa joutui kantamaan yhteiset ostoksemme majoitukseen. Keskiviikkona grillataan!

Iltapalan jälkeen jokainen kulutti aikaansa omalla tavallaan, kuka jutustellen, kuka epämääräisesti ulvomalla seinänaapureitaan terrorisoiden. Suurin osa kuitenkin vietti aikaa mökkimme omalla rantakaistaleella, kuten muutenkin aina vapaa-ajan koittaessa. Monet uskaltautuivat myös uimaan ja heittämään talviturkkinsa.

Kuortaneella meidän on mahdollista myös muun muassa uida, siis sekä järvessä että hallissa, käyttää kuntosalilaitteita ja vain olla. Tähän mennessä ei leirikoulumme ole tuntunut liian täyteen ahdetulta tai vajaalta, sopivan hauskalta, ja tunnelma on ollut… No, sellainen, mitä se luultavasti vain 9B-luokan kesken voi olla.

Laura-Kaisa Välimäki

Kohti Rantamajaa majoittumaan. (Kuva: Tuomas Väinä.) Fun Battlea Kuortanehallissa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Fun Battle -pelien käskynjaolla. (Kuva: Tuomas Väinä.)
DiscoHipHopia 9B:n tyyliin. (Kuva: Tuomas Väinä.) DiscoHipHopin poikien oma osuus. (Kuva: Tarja Kytöharju.) Frisbeegolfia. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Kuortaneenjärvessä talviturkkia kastamassa. (Kuva: Laura-Kaisa Välimäki 9B.) Kaunista Kuortaneenjärven rantaa. Oppilaat jakautuneena rannan molemmin puolin. (Kuva: Tuomas Väinä.) Kuortaneenjärven iltamaisemaa. (Kuva: Tuomas Väinä.)

Tiistai 21.5.2013

Tiistaipäivä käynnistyi pirteästi aamun aikaisella herätyksellä. Äidinkielen lehtorikin pääsi kantavalla äänellään herättelemään osaa porukasta. Aamiaiselle suuntasimme yhdessä heti herättyämme. Siksi ehkä aamupalalla olikin enemmän tai vähemmän väsynyttä porukkaa.

Aamiaisen jälkeen lähdimme potkimaan jalkapalloa kauniin vihertävälle nurmelle. Siellä kokeilimme mitä hulvattomimpia variaatioita niinkin yksinkertaisesta pelistä kuin jalkapallo. Sokkojalkapallossa kylläkin yksi kaksikko esiintyi edukseen, vaikkakaan ei ehkä ihan kaikkien mielestä niin positiivisella tavalla.

Jalkapallon jälkeen palasimme Eppula Buffetin maukkaan noutopöydän ääreen. Ruoka ei taaskaan pettänyt.  Ruokailun jälkeen taas innokkaimmat suuntasivat järven rantaan uimaan ja aurinkoa ottamaan. Sopivasti levänneenä 9B:n porukka jatkoi matkaansa jousiammunnan pariin. Se vasta olikin jännittävää touhua, sillä koko ajan piti olla katsomojoukoissakin silmät auki. Yksi täysosumakin saatiin, kun Laura-Kaisa purskahdettuaan jälleen nauruun pamautti puhtaan napakympin.

Jälleen oli hieman luppoaikaa, kun luokanvalvojamme Tarja lupautui tarjoamaan jäätelöt koko luokalle. Jäätelöt syötyämme siirryimme ehkä päivän eksoottisimman lajin pariin. Luvassa oli nimittäin seinäkiipeilyä. Porukka jaettiin kahtia, puolet meni kiipeilemään ja vastaavasti puolet pelaamaan sulkapalloa, mikä sekin osoittautui mukavaksi lajiksi. Puolessavälissä ryhmät loogisesti vaihtoivat paikkoja.  Tämän ohjelmanumeron jälkeen reippaimmat jäivät vielä kuntosalille hikoilemaan. Kello 17 menimme päivälliselle, ja lähes välittömästi sen jälkeen osa jäi majoituksemme viereiselle kentälle lentopalloa pelaaman, ja jälleen osa suuntasi Kuortaneen keskustaan kauppareissulle.

Pari tyttöä taisi lähteä illalla uimahallin yleisövuorolle Ilveksen kiekkoilijoita katsomaan, mene ja tiedä… Iltapalalle kyseiset tytöt kuitenkin palasivat kiltisti ajallaan. Lieneekö sen syytä, että Ilvespelaajat saapuivat lähes samaan aikaan Eppula Buffettiin.

Ilta sujui maanantain tapaan rauhallisesti, eikä valvojilla ollut mitään syytä huoleen. Tietenkään.

Verneri Rajakallio

Sokkojalkapalloa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Neljä joukkuetta, neljä maalia, kaksi palloa ja kaksi pelikenttää ristikkäin. Pientä kontaktia pelaajien välillä. (Kuva: Tuomas Väinä.) Jousiammuntaa. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Ja ihan on saatu nuolet tauluun osumaankin. (Kuva: Tuomas Väinä.) Seinäkiipeilyä. (Kuva: Tarja Kytöharju.) Seinäkiipeilyä. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Sulkapalloa. (Kuva: Tarja Kytöharju.) Rantalentopalloa. (Kuva: Tarja Kytöharju.) Kuortaneenjärven iltamaisemaa. (Kuva: Tuomas Väinä.)

Keskiviikko 22.5.2013

Keskiviikko käynnistyi verkkaisin tunnelmin. Muutamaa poikaa saimme iloksemme herättää kattiloita paukuttaen. Aamupalalle loppujen lopuksi lähti kaksi ryhmää eri aikoihin.

Maittavan aamupalan jälkeen vaihdettiin vaatteet ja suunnattiin painimaan. Ei mitään tavallista painia vaan sumopainia. Viisi kiloa painavat puvut niskaan ja painimaan. Ei niin helppoa, vaikka luulisi. Kahden minuutin matsi tuntui kymmeneltä, ja ohjaajakin pääsi kuntoilemaan nostaessaan oppilaita pystyyn. Ehjin nahoin kuitenkin selvittiin.

Lounaalla syötiin pastaa ja jauhelihakastiketta. Sen jälkeen 9B haki pyyhkeet ja suuntasi nurmikolle ottamaan aurinkoa ja pelaamaan Magic Piano -peliä, joka on noussut keskuudessamme suosikiksi. Tällä kertaa kenenkään jalasta ei löytynyt punkkia.

Norsupallo oli jalkapallontapainen peli, mutta jalkapallon sijasta käytettiin jumppapalloa. Pallo pomppoili laidasta toiseen ja parhaimmaksi tavaksi osoittautui pallon pukkaaminen päällä. Pelissä käytiin vähän erimielisyyksiä ja pieni tapaturmakin sattui. Peli päättyi sovintoon, ja osa jatkoi lopuksi pallon pompottelemista päillään.

Pienen tauon jälkeen pääsimme hohtokeilaamaan ja siitä suoraan syömään. Nopeasti pakkasimme tavaramme ja suuntasimme rantasaunalle. Monien löylykisojen jälkeen juostiin uimaan ja opeteltiin heittämään leipää veteen. Löylyjen jälkeen pääsimme grillaamaan pihviä, makkaraa ja muita herkkuja. Huomasimme myös Ilveksen pojat rantasaunalla. Ruokittuamme vatsamme kylläisiksi tanssahdimme matkalla legendaarisen biisin rytmiin ja siitä vyöryimme mökkiimme.

Loppuilta meni kuvaillessa, katsoessa Youtubesta vuohiversioita kuuluisista kappaleista ja muuten vaan höpötellessä.

Venla Mähönen

Alkulämmittelyä ennen sumopainia. (Kuva: Tuomas Väinä.) Sumopainia. (Kuva: Tuomas Väinä.) Ruokapuoli on urheiluopistomaista tasoa, joten nälkää ei ole nähty. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Norsupalloa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Keilausta. (Kuva: Tuomas Väinä.) Keilausta hieman toisenlaisessa valaistuksessa. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Grillailua. (Kuva: Tuomas Väinä.) Kuvailua ja hengailua Kuortaneenjärven rannassa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Iltatunnelmia. (Kuva: Tuomas Väinä.)

Torstai 23.5.2013

Viimeisenä iltana saimme olla hereillä normaalia pidempään. Osa oppilaista ihaili kaunista rantamaisemaa, höpötteli ja vaihtoi päivän kuulumisia. Nukkumaan piti silti mennä, koska aamulla olimme lähdössä kotiin päin. Puoliunessa vähän kahdeksan jälkeen kävelimme viereiseen Eppula Buffetiin aamupalalle, jossa Ilveksen jääkiekkoilijat olivat syömässä.

Aamupalan jälkeen pakkailimme viimeisiä tavaroita ja kotiin lähtö läheni. Päivät leirikoulussa olivat menneet niin nopeasti ja mukavasti, että aamulla piti tarkistaa puhelimen kalenterista, oliko oikeasti jo torstai. Kun tavarat oli pakattu, saapui pihaan kaksi pientä bussia, luokka jakautui kahtia ja lähdimme kohti Tuurin kyläkauppaa.

Tuuriin saapuessa luokallemme pidettiin Tuurin historiasta esittely, jonka lopuksi saimme lipukkeet viereiseen kahvilaan, josta saimme noutaa kahvia tai kaakaota. Tuurissa vietimme noin kolme tuntia, jonka aikana ehdimme osteskelemaan sitä sun tätä ja käymään syömässä kaupan sisällä olevassa pizzeriassa. Tuuri oli niin suuri, että kaksi tuntia ei meinannut riittää ostoksille. Onneksi kaupan henkilökunta oli niin ystävällistä, että apua sai tarvittaessa. Kellon lyödessä yhtä kokoonnuimme bussien eteen ja kotimatka sai alkaa.

Matkalla kotiin saimme muistella takana olevia Kuortaneella vietettyjä leirikoulupäiviä. Rantamajamme sijaitsi hyvällä paikalla veden läheisyydessä, sää oli mitä mahtavin, ruoka oli yllättävänkin hyvää ja kokonaisuudessa leirikoulu oli mennyt erittäin hyvin tai niin hyvin, kuin 9B:llä aina meneekin. Parhaiten itselläni mieleeni jäi sumopaini, Fun Battle – pelit, seinäkiipeily ja tietenkin Ilveksen jääkiekkoilijat. Toivottavasti edessä olevat viimeiset koulupäivät sujuvat yhtä hyvin kuin tämä leirikoulu.