9B:n leirikoulu Piispalassa

Olimme 9B-luokan kanssa leirikoulussa Kannonkoskella Piispalassa 27.8.-31.8.2007.

Maastoseikkailu.Valvojina toimivat luokanvalvojamme Sari Mäkelä, äidinkielen opettaja Tuomas Väinä, ja mukaan uskaltautui myös yksi vanhemmista, Leena Marin. Kaiken kaikkiaan matkassa oli siis 22 oppilasta ja 3 valvojaa. Rahaa olimme keränneet pääasiassa myyntityöllä 8. luokan aikana.

Ilma-aseammunta.Maanantaiaamuna kello 7.00 olimme kaikki pirteinä lähdössä kohti Piispalaa. Päästyämme sinne majoituimme omiin talonpuolikkaisiin. Viikon ohjelman olimme saaneet valita itse annetuista vaihtoehdoista. Varsinainen ohjelma alkoi maastoseikkailulla, jossa oli osin kinkkisiäkin tehtäviä suoritettavaksi. Varsinaista taiteilua narujen keskellä. Sen jälkeen jatkoimme ilma-aseammuntaan, mikä vaatikin tarkkaa silmää ja hyvää keskittymistä. Meillä oli paljon vapaa-aikaakin. Päivä meni nopeasti ja ennakkoluuloista huolimatta oli hauskaa!

Melonta.Yön jälkeen heräsimme sateiseen aamuun. Aamupalan jälkeen kävelimme sadevaatteet päällä (kenellä oli) kohti rannan melontapaikkaa. Vaikka melonta oli monille ensi kokemus, niin pysyimme kaikki pystyssä. Vapaa-ajan ja ruokailun jälkeen vuorossa oli keilailua ja curlingia sekä halukkaat pääsivät Curling.ratsastamaan läheiselle tallille.  Keilailu olikin tuttua, mutta curlingissa sai taiteilla olan takaa, jotta sai liu’utettua 20-kiloisen kiven maalialueelle. Oli kuulemma Uusipaavalniemen vanhoja kiviä.

Illan vapaa-ajalla sai mennä melomaan, pelaamaan sählyä, kuntosalille yms. Suurinta suosiota sai kuitenkin pizzojen tilaaminen. Pizzataksi toi lopulta 17 maukasta ja tuoksuvaa pizzaa.

Loppuillasta vietimme yhdessä aikaa ja kehittelimme omaa projektia keväälle. Saa nähdä mitä siitä kehkeytyy…

Jousiammunta.Keskiviikkoaamupäivällä olikin vuorossa jotain aivan uutta. Otimme valokuvia kenkälaatikoilla! Tuloksena oli varsin taiteellisia kuvia, joita kehitimme itse. Sen jälkeen menimme lounaalle, ja lounaan jälkeen vuorossa oli jousiammuntaa. Tähtäilimme nuolia kohti tauluja Robin Hoodin tapaan. Tosin nuolia piti kyllä haeskella pitkin metsää välillä.

Stunt-radasta piti suoriutua ryhmissä. Radalla oli vaikeitakin paikkoja, kun köyteen sidottuna piti nousta ja ylittää korkeita aitoja. Lopuksi oli vielä lauluesitys, mistä kaikki saivat kunniaa ja mainetta…

Rantasaunalla.Vähän väsyneinä menimme vielä musiikkiliikuntatunnille. Sitä piti varsin tehokas ja energinen nuori nainen. Siinä sitten pyörähdeltiin ja taivuteltiin toisiamme musiikin tahdissa. Toisessa tanssissa oli jopa break-tanssimaisia piirteitä, näyttäviä ja haastavia liikkeitä – huh!

Loppuiltaan varattu mikroautoilu jouduttiin valitettavasti jättämään väliin sateen takia. Niinpä sitten päivän päätteeksi kokoonnuimme rantasaunalle uimaan, saunomaan, paistamaan lettuja ja makkaraa sekä pelaamaan lautapelejä. Siitä suunnistimme omiin sänkyihin nukkumaan.

Ulkopelit.Torstaipäivä alkoi vauhdikkaasti kuntosalilla. Nyrkkeilyn ja kuntopiirin jälkeen söimme ja jatkoimme matkaa ulkopeleihin ja seinäkiipeilyyn. Pelit olivat hauskoja ja vauhdikkaita, lämmin tuli hyytävästä kelistä huolimatta. Lopuksi vielä lauloimme toisiamme Seinäkiipeily.suohon… Seinäkiipeily oli tosi haastavaa. Satoi taukoamatta ja oppilaat värisivät kylmästä. Silti 8 urheaa nuorta kiipesi kädet kankeina pitkin seinää. Sitten pitikin mennä joukkosaunaan lämmittelemään ja kuivattelemaan.

Illalla oli ohjelmassa sämpyläiltapala ja sen jälkeen leiridisko. Disko sai sekä positiivista että negatiivista palautetta. Hiljaisuus oli poikkeuksellisesti vasta 23.00, mikä oli hyvä, sillä aikaisemmin ei meitä olisi viimeisenä iltana saanutkaan nukkumaan.

Ryhmäkuvassa teatterimaskeerauksen jälkeen.Perjantaina herätessämme tunnelma oli jo hiukan haikea. Meillä oli vielä teatterimaskeerausta ennen kotiin lähtöä. Saimme muokattua toisistamme melko arpisen ja kolhiintuneen näköisiä.

Sitten oli leiripäätöksen aika. Pakkasimme tavarat ja söimme vielä ennen lähtöä ja matka kotiin alkoi.

Kaiken kaikkiaan vietimme hienon viikon yhdessä. Suuri kiitos valvojille, leirikouluporukalle ja tietenkin Piispalan väelle!