9C Kypros 2010

9C:n leirikoulu Kyproksella 21.-28.5.2010

Perjantai 21.5: Aamulla lähdimme koululle, josta bussi lähti Helsinkiin, Markus oli ”tomaatilla”, minkä takia häntä saatiin odottaa.  Matkalle saimme huoltajien sponsoroimana evääksi sämpylää, pillimehua. Helsinki-Vantaan lentokentällä tunnelma oli odottavainen ja pelokas, koska lentokentällä vilisi tuhansia tummia miehiä. Lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen jälkeen pääsimme kentän kansainväliselle puolelle odottamaan koneeseen pääsyä.

Lentomatka Kyprokselle alkoi noin klo 18.30. Koneen reitti kulki Venäjän, Ukrainan ja Turkin ilmatilojen halki. Nikosian yllä lentoemäntä ilmoitti laskeutumisesta Larnacaan. Saapuessamme Kyprokselle Jenny väitti laskun olevan paljon pahempi kuin nousun, mutta toisin kävi. Lasku sujui kuin vanhan avioparin seksi.

Laskun jälkeen Larnacan lentokentällä menimme odottamaan liukuhihnalta tulevia matkatavaroita. Matkatavaroita saatiin odottaa kauan, ja kun olimme matkatavaramme saaneet, olimme valmiit siirtymään bussikuljetukseen.

Kentällä meitä oli vastassa Finnmatkojen opas Juuso Kari. Kello 23.30 pääsimme Blue Star Jacarandan hotelliin. Hotelli oli luultua vaatimattomampi, mutta tästä välittämättä kaikki sopeutuivat Kyprokseen ensimmäisenä iltana. Yllätys WC-työskentelyssä oli se, että vessapaperia ei saanut heittää wc-pönttöön vaan se piti heittää vessan vieressä olevaan roskakoriin.

Lentävä lause: ”Kato tota mustaa miestä. ” / ”Vois tyhjentää säkit.”

Lauantai 22.5: Lauantai alkoi aamiaisella, jossa tarjolla oli vastapaistettua lihaa ja munaa. Lisukkeena oli sandwichiä ja hilloa. Aamiaisen jälkeen Jari Hiltunen antoi meille tehtäväksi tehdä ryhmissä mininäytelmän Herakleen urotöistä. Ennen tehtävien antoa oli tervetulotilaisuus, jossa ”hukkaputki” näytti parastaan luullen opasta Eetu ”Gay” Väänäseksi.

Opas Juuso Kari selitti saaren historiaa kertoen mm. saaren jakautumisesta turkkilaisten ja kreikkalaisten kesken. Matkan aikana saatoimme havaita eron, joka vallitsi näiden kahden eri saarenosan välillä. Tervetulotilaisuuden jälkeen menimme altaalle uimaan ja ottamaan aurinkoa.

Vapaa-ajan jälkeen menimme esittämään näytöksemme. Oppilaat oli jaettu kolmeen ryhmään ja jokaisen esityksessä piti olla kolme kreikkalaista sanaa, hammasharja ja sana ”Pohjanlinna”. Esitykset toteutettiin Välimeren rannalla kulisseina veden muovaamat kalliot. Esitykset olivat suorastaan loistavia.

Illalla lähdimme vielä kylän pizzabaariin ruokailemaan. Ruokailun jälkeen ”ulostauduimme” hotellille, jossa nukahdimme heti.

Lentävä lause: ” It’s Minidisco time!”

Sunnuntai 23.5: Aamulla heräilimme kaikki hieman eri aikaan. Valvojamme Sinikka ja Jari lähtivät aamupalan jälkeen tarkistamaan maanantaille äänestetyn vesipuistovierailun järjestelyjä paikallisbussilla ja viipyivät teillään muutaman tunnin ajan. Luokanvalvojamme Tauno Asukas vaimoineen läksi ”maastoon”. Kuuleman mukaan Asukkaat vierailivat muun muassa kirkossa, joka sijaitsi erään jyrkän kallion päällä (”josta Eetu ’Gay’ Väänänen oli aiemmin lauantaina tervetulotilaisuudessa kertonut).

Samalla reissulla Tane löysi päähänsä kaljuansa peittämään Indiana Jones -tyylisen hatun. Päivä oli meille oppilaille vapaata kaikesta ”oppimisesta”. Osa oppilaista kävi ostoksilla ja toinen osa palloili ympäri hotellin ympäristöä.

Maanantai 24.5: Maanantaina päivän pääteemana oli Kyproksen suurin vesipuisto WaterWorld. Porukka heräili hieman eri aikoihin, ja kaikki eivät käyneet aamupalalla, mikä kostautui myöhemmin päivällä. Löhöilimme vesipuistossa noin viiden tunnin ajan. Vesipuiston laitteet oli saatu koluttua jo ensimmäisten parin tunnin sisällä. Lopun ajasta 9C kunnostautui aurinkoa ottamalla. Auringon palvominen kuitenkin häiriintyi aina tunnin välein aaltokoneen käynnistyttyä. Aurinkovoiteen käytön tärkeys tuli todennettua Iidan palettua melko pahasti auringon vaikutuksesta.

Illalla ruoan jälkeen hotellilla heitimme läppää ja pelasimme korttia. Joukossa oli havaittavissa kasautumisteorian toteutumista, sillä vähitellen jengi oli kokoontunut kahteen huoneeseen, joissa iloinen yhdessäolo jatkui puoleen yöhön.

Lentävä lause: ” Böö, olen kertausharjoituksissa.”

Tiistai 25.5: Aamupäivällä aamupalan jälkeen tutkittiin kreikkalaisten filosofien ja matemaatikkojen teorioita luonnonmenetelmillä. Pythagoraan lause tuli todennettua siten, että sivujen pituuksia voidaan mitata myös ”Axeleina”. Arkkimeden laki todennettiin uima-altaalla Lauria demonstraatiovälineenä käyttäen.

Iltapäivällä läksimme tutkimaan Red Villageja eli teimme Punaisten kylien kierroksen. Ensimmäiseksi kävimme akvaario- ja lintutalossa, missä oli kilpikonnia, krokotiileja, lintuja ja satoja erilaisia kaloja. Akvaario talolta jatkoimme savipajaan ja katsoimme, kun vanha savenvalaja ammattitaitoisesti dreijasi paikallisesta savesta ”Pythagoraan tasapuolisuuden kupin”. Kaikki vaikutti todella kalliilta, joten jatkoimme matkaa appelsiinifarmille.

Farmilla keräsimme appelsiineja ja tarjolla oli myös paikallista jäätelöä. Jäätelö muistutti lähinnä suomalaista mehujäätä, mutta maultaan jäätelö oli erinomaista. Hinnat eivät olleet päätähuimaavia: muovipussillinen appelsiineja maksoi 2 euroa ja jäätelö 1 euron. Appelsiinifarmilla pojat tapasivat kukon, jonka kohtaamisesta muotoutui päivän lentävä lause.

Illalla saimme nauttia Mänkän samurai-esityksestä.

Lentävä lause: ”Heitä sitä kukkoo appelsiinilla päähän!”

Keskiviikko 26.5: Käytiin aamupalalla ja sen jälkeen puuhailtiin jotain. Siinä kymmenen aikaan lähdimme bussilla Cape Grecon rannalle. Bussi maksoi 1,50 €. Käveltiin pitkä matka rannalle, ja olimme ihan kuolleita sen jälkeen. Rannalla oli mahdollisuus mennä uimaan. Minna ja Julia P. menivät uimaan Jarin ja Sinikan lisäksi. Pian Markuskin uskalsi mennä. Mutta kun Markus päätti uida syvemmälle, hän huusi: ”Jäätävä pallokala!” ja kahdessa sekunnissa Markus oli jo uinut takaisin rantaan. ’Pallokala’ paljastui lopulta epämääräiseksi leväpalloksi. Minna ja Julia ja pari muutakin taisi saada todella makeat naurut.

Seuraavaksi patikoimme takaisin isolle tielle, ja läheiseen kyläkauppaan ostoksille siksi aikaa, kun odotimme bussia. Missasimme ensimmäisen bussin, koska jotkut makeannälkäiset olivat vielä jonossa karkkien ja jäätelöidensä kanssa. Viimein bussi tuli, ja sillä suunnattiin Protaraksen keskustaan ostoksille päiväksi. Kaikki löysivät jotain kivaa, ja tuliaisia ostettiin paljon. Kaikki tulivat takseilla ajoissa takaisin hotellille. Taksi maksoi 2 € henkilöltä.

Pian sen jälkeen oli iltaruoka. Mario oli taas loihtinut jotakin vähän parempaa kuin edellisiltana. Minidisco oli jälleen kerrassaan mahtava! Ilta vietettiin rennosti yhdessä tai kahdessa huoneessa. Jotkut valvoivat pitkään, ja se kostautui seuraavana aamuna.

Torstai 27.5: Heräsimme noin klo 7.00 ja kaikkien täytyi käydä aamupalalla ennen 8.30. Klo 8.30 lähdimme linja-autolla Limassoliin ja vuoristoretkelle. Matkalla tutustuttiin mm. aasihoitolaan ja luontoretkellä Kaledonian putouksiin. Menomatka kesti noin 2 h, ja matkan alussa kaikki melkein nukkuivat.  Suurin osa heräsi siihen, kun suomalaissyntyinen paikallisopas kertoi matkalla kaikesta ympärillä olevasta. Paikallinen kasvisto, eläimistö ja elämäntavat tulivat sen matkan aikana tutuiksi.

Otimme paljon kuvia aaseista ja näimme mm. yksikorvaisen ja sokean aasin, myös pari laihdutuskuurilla olevaa aasia. Ja aasin luontainen haju haisi! 15 eurolla olisi ollut mahdollista adoptoida aasi omiin nimiinsä, mutta kukaan ei käyttänyt tätä mahdollisuutta. Monet auttoivat aasien oloja ostamalla limsaa ja juotavaa aasikaupasta. Aasien jälkeen lähdimme luontopolulle, jossa tapasimme paikallisen apinan (Jere). Luontopolulta sai hienoja kuvia maisemista. Ja Raitzu otti tuntumaa paikalliseen maastoon. Miguli uhrasi uuden paitansa Lehtisen sukelluksen vuoksi. Oma fyysikkomme Tane, alias Indiana Jones, teoretisoi alas valuvan veden paineen suuruudesta.

Sen jälkeen matkasimme paikalliseen tavernaan. Siellä meitä yritettiin lihottaa viikon parhaimmalla ruoalla. Ruoan jälkeen lähdimme ortodoksiseen kirkkoon, jossa paikallinen pappi ei ilahtunut Manun ja Ankkurin uteliaisuudesta. Jari Hiltunen ei päässyt kirkkoon liian paljastavan asun takia. Sen jälkeen menimme pienelle kujalle maistelemaan viiniä. Oppaan mukaan kyseessä oli ehtoollisviininä käytetty viini, joten rippikoulun käyneinä myös oppilaat saattoivat maistaa sitä. Tutustuimme viininvalmistajan kotiin, jossa oli esillä kaikki viininvalmistamiseen tarvittavat välineet sekä alkoholin tislauslaitteet. Lisäksi tämä herra esitteli hienoa kuvasarjaa suvustaan ja elämäntyöstään.

Matka takaisin hotellille oli pitkä, ja se vietettiin lähinnä unten mailla. Olimme hotellilla noin 17.30. Aika pian sen jälkeen oli jälleen iltapalan aika. Sen jälkeen valvoimme pitkään, koska oli viimeinen iltamme Kyproksella. Tuulimyllyillä aika kului sutjakkaasti. Rannalla Ankkuri kunnostautui yrittäessään käsilläseisontaa ja kärrynpyörää, huonolla menestyksellä. Mieleen painui Kauhasen mielikuvituslasien tuomat mahdollisuudet.

Sähkömiehemme Hakasalon hermot pettivät puhelimen lataukseen laittamisen vaikeudesta. Puhelin otti damagee, ja sähkömies itse rupesi ottamaan lukua puhelimen kimmottua seinästä. Voimamies Jerpen voimat loppuivat kesken kantaessaan Kauhasta 3 huoneesta pois. Manu oli yöllä eksynyt väärälle partsille.

Perjantai 28.5: Aamulla herättiin tugga pystyssä ja silmät sikkuralla. Osa meni aamupalalle, mutta muut yrittivät nukkua, venäläisten hoilotuksesta huolimatta. Asukki yritti selvittää Mänkän outoa aurinkotuolista aiheutunutta mustelmaa lahjomalla muita oppilaita ilmaisella jäätelöllä.”Se, joka kertoo, saa jäätelön?”  Kymmeneltä palautimme uusiksi kasvitunnistustehtävät, koska yuccapalmut, kielletyn hedelmän puu, apinan leipäpuu ja pyhän Olivian puut eivät läpäisseet Asukin botanistin taitoja. Klo 12.00 luovutimme huoneet.

Sen jälkeen menimme kaikki tenniskentälle. Aloitimme tunnin ”katse kiertää” -pelillä. Sen jälkeen jakauduimme ryhmiin ja jatkoimme still-kuvilla. Aiheita olivat pakkaus, nousukiito, lentokoneruokailu, pilvessä, Herakleen urotyöt, vapaapäivä, WaterWorld, paikallisbussi, parvekkeella, iho palaa, oveen koputus, akvaariokalat, papukaija, Pythagoras, Arkhimedes, aasit, jäätävä pallokala. Sen jälkeen alkoi vapaa-aika, jota kulutettiin mm. shoppailemalla, pelaamalla korttia, ottamalla aurinkoa, uimalla ja syömällä erilaisia ruokia sekä juomalla erilaisia juomia.

Hotellilla piti olla 18.30, jotta kaikki ehtisivät varmistaa matkatavaransa ennen bussiin nousua. Asukin jääkaapista löytyi mm. meetwurstia ja chilijuustoa. Ja kaikki syötiin hyvällä ruokahalulla. Noin kymmenen minuuttia vailla kahdeksan nousimme bussiin muiden matkustajien kanssa. Jännittävä matka lentokentälle sai alkaa. Melkein koko matka nukuttiin. Perillä lentokentällä kaikki jakaantuivat eri paikkoihin. Toiset menivät kaupoille ja toiset nukkumaan terminaaliin. Lennon piti lähteä 23.30, mutta se myöhästyikin tunnin. Joten pääsisimme kotimatkalle vasta 0.30.

Lentokentältä ostettujen tuliaisten kanssa nousimme koneeseen puoli yksi yöllä. Ja lento kohti Helsinki-Vantaata alkoi. Lento kului nopeasti nukkuessa ja leirikoulua muistellessa. Noin viiden aikaan aamuyöstä nousimme bussiin, joka veisi meidät Kankaanpäähän. Kaikki ottivat lepoa bussissa. Pysähdyimme kerran eräällä huoltoasemalla, mutta moni jatkoi uniaan pysähdyksenkin ajan. Perillä Kankaanpäässä olimme yhdeksän aikoihin. Kaikki lähtivät kotiin haikeissa tunnelmissa. Leirikoulu oli erittäin onnistunut kaikkien mielestä ja samalla porukalla voisi lähteä vaikka saman tien uudestaan!

Päiväkirjan leirikoulusta julkaisumuotoon laatineet: Henri Hohkuri, Axel Lauhanen, Minna Lilja, Julia Pösö ja Jenny Peltomäki.

9C:n leirikoulu Kyproksella. (Kuva: Sinikka Hauta-Heikkilä.) 9C:n leirikoulu Kyproksella. (Kuva: Sinikka Hauta-Heikkilä.)