9D:n leirikoulu Kuortaneen urheiluopistolla elokuussa 2009

Pohjanlinnan koulun 9D-luokka on leirikoulussa Kuortaneen urheiluopistolla 24.-28. elokuuta. Mukana matkassa ovat luokanvalvoja Tarja Brenner sekä toisena valvojana Mika Peltonen (alkuviikon) ja Tuomas Väinä (loppuviikon). Tältä sivulta voit lukea leirikoulun kuulumisia.

Kuvatekstit tulevat näkyviin, kun pysäytät hiiren osoittimen kuvan päälle.

Maanantai 24.8.2009, aamupäivä

Lähdimme koulun parkkipaikalta noin klo 8.30. Matkalla pysähdyimme Virtojen Nesteellä kahvilla. Perillä olimme kello yhdentoista kieppeillä. Haimme huoneisiimme avaimet ja majoittauduimme omiin huoneisiimme. Sen jälkeen menimme leiri-infoon ja sitten maittavalle lounaalle. Ruokana oli porsaanfileetä ja riisiä.

Hyvin syödyn lounaan jälkeen vietimme noin tunnin tutustuen huoneisiin ja ympäristöön. Vapaa-ajan jälkeen tutustuimme omien opettajiemme johdolla kuntosaliin. Kuntosalilla treenasimme ja näimme suoraan Berliinin MM-kisoista tulleen keihäänheittäjän Mikaela Ingbergin.

Saku Mäki ja Henri Välimäki

Maanantai 24.8.2009, iltapäivä

Kuntosalin aikana olimme myös yleisurheilun parissa, kun kaikki laitteet oli kokeiltu. Korkeus, kuula, moukari, keihäs ja lisäksi koripallo saivat paljon osanottajia. Vapaa-ajan alkaessa osa luokasta siirtyi asuintiloihin ja loput jäivät suunnittelemaan telinevoimistelua päivällisen jälkeiseksi vapaa-ajaksi.

Kun kaikki olivat asuintilojen liepeillä, ajanviettoon kuuluivat koripallo, lentopallo ja seurustelu omissa huoneissa. Myös peliautomaatteja kokeiltiin, kunnes matti lymyili jo kukkarossa.

Päivälliselle menimme klo 16.30. Päivällisen jälkeen telinevoimistelun suunnitelleet suuntasivat urheiluhalliin puoleksi tunniksi. Siellä suuren suosion saavutti volttimonttu.

Klo 18.00 ohjelma jatkui norsupallolla, jossa pelataan jalkapalloa normaalia suuremmalla pelivälineellä, esimerkiksi jumppapallolla. Joukkueet jaettiin nuoriin ja vanhoihin, joissa raihnaiset jäivät tiukasti tappiolle.

Norsupallon jälkeen oli mahdollista mennä uimahalliin puoli kahdeksasta lähtien, mutta ainoaksi lähtijäksi osoittautui lehtori Brenner. Jälkikäteen saimme kuitenkin suuret kehut uimahallista ja virkistyneestä olosta. Kymmeneen asti oli vapaa-aikaa, joka kului jälleen koripallon ja lentopallon sekä olohuoneen keskustelujen merkeissä. Kymmeneltä kaikkien piti olla sisällä, eikä ongelmia siinä ollutkaan. Vähäiset iltatoimet, TV, ”Tilanne päällä” -tunneälypeli ja hiljaisuus klo 22.30.

Iisakki Kulhua ja Onni Uotila

Kuortaneen urheiluopiston rannassa (kuin Kekkonen palmussa...). (Kuva: Teemu Järvenpää.) Telinevoimistelua. (Kuva: Teemu Järvenpää.) Norsupalloa. (Kuva: Josefiina Uusihonko.)

Tiistai 25.8.2009, aamupäivä

Kaikki heräsivät omia aikojaan. Toiset nukkuivat pitkään ja toiset lähtivät aikaisin aamulla lenkille. Aamiainen oli klo 8.00-9.00. Sen jälkeen menimme Kuortanehalliin, jossa meidät jaettiin kahteen ryhmään. Toinen ryhmä meni ensin pelaamaan sulkapalloa tai pingistä ja toinen meni seinäkiipeilemään. Kun kaikki olivat seinäkiipeilleet ja pelanneet, menimme syömään lounasta.

Lounaan jälkeen menimme keilaamaan. Keilahallissa oli kuusi rataa, jolla kullakin oli kolme keilaajaa kerrallaan. Keilausvuoro kesti tunnin verran. Keilauksen jälkeen oli tunnin mittainen tauko. Tauolla istuimme olohuoneessa. Pelasimme koripalloa ja lentopalloa. Tauon jälkeen meillä piti olla step aerobiciä, mutta pelasimme ja leikimme erilaisia leikkejä. Step aerobiciä ei ollut, koska meillä ei ollut tarpeeksi hyvää musiikkia eikä alustoja, mille astua.

Joonas Saarinen

Seinäkiipeilyä. (Kuva: Teemu Järvenpää.) Keilausta. (Kuva: Teemu Järvenpää.) Step aerobicin korvikkeita... (Kuva: Josefiina Uusihonko.)

Tiistai 25.8.2009, iltapäivä

Menimme päivälliselle, ja safka oli hyvää. Siellä oli lihapullia ja makaronisösseliä ja muuta. Sen jälkeen menimme Kuortaneen keskustaan katselemaan nähtävyyksiä ja käymään ostosparatiisissa. K-kaupassa ihmisille tyrkytettiin ilmaiseksi Nutcase-lippalakkeja.

Kyliltä tultuamme lähdimme pelaamaan tennistä, ja se oli todella hauskaa ja kivaa ja mukavaa. Viihdyimme kaikki massakentillä mainiosti, ja osa pelasi oikeasti. Sitten alkoi lopun iltaa kestänyt vapaa-aika. Pelasimme koripalloa, kunnes luokanvalvojamme tuli hakemaan meitä sisälle. Sitten katsottiin televisiota. Sieltä tuli hauskoja ohjelmia. Sitten menimme nukkumaan ja näimme mukavia unia.

Miikka Lanne ja Niko Vähäsantanen

Kaupasta tulossa ostoksien ja Nutcase-lippisten kanssa... (Kuva: Teemu Järvenpää.) Tennistä. (Kuva: Teemu Järvenpää.)

Keskiviikko 26.8.2009, aamupäivä

Aamulla oli hyvää ruokaa: lämpimiä patonkeja, juustoa, kinkkua ja kurkkua. Aamiaisen jälkeen oli jousiammuntaa.

Sen jälkeen meillä alkoi kanoottimelonta ja kirkkoveneellä soutu. Se oli aluksi aika sekasortoista, koska kaikki menivät rytmissä sekaisin, mutta loppujen lopuksi se rupesi sujumaan. Sen jälkeen menimme frisbeegolf-radalle, joka oli pitkä ja mutkainen. Lounaan jälkeen jokainen lähti omiin suuntiinsa. Jotkut menivät pelaamaan pelikoneilla ja jotkut pelasivat koripalloa

Teemu Järvenpää ja Jesse Välimäki

Jousiammuntaa. (Kuva: Teemu Järvenpää.) Melontaa. (Kuva: Teemu Järvenpää.) Kirkkovenesoutua. (Kuva: Josefiina Uusihonko.)

Keskiviikko 26.8.2009, iltapäivä

Kaikki odottivat yhden oppilaan, toisen valvojan ja grilliherkkujen saapumista. Menimme pelaamaan beach volleytä, ja pelit olivat tiukkoja ja mukavia. Beach volleyn jälkeen menimme hakemaan tavaroita huoneissa ja siirryimme rantasaunalle viettämään grilli-iltaa. Rantasaunalla osa meni saunaan ja uimaan mutta osa jäi sisälle juttelemaan. Kun porukka tuli saunasta, aloimme grillata makkaraa. Ohjelmassa oli myös ”Laten ja Anksun keittiössä”. Siellä oli myös muita hyviä grilliherkkuja.

Kun palasimme majoitustiloihin, lehtori Brenner piti meille oppitunnin. Oppitunnilla opimme tärkeitä asioita. Illalla valvoimme pitkään. Yöllä kaikki eivät kuulemma oikein saaneet nukuttua.

Ville Koura, Pekka Pääjoki ja Valtteri Saimala

Rantalentopalloa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Kuortaneenjärven lämpötilaa kokeilemassa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Makkaranpaistoa rantasaunalla. (Kuva: Tuomas Väinä.)

Torstai 27.8.2009, aamupäivä

Heräsimme aamulla ja menimme aamiaiselle. Seuraavaksi oli ohjelmassa discohiphoppia. Siellä tanssimme Annu Ridanpää-Taittosen ohjaamina. Seuraavaksi kävimme syömässä lounaan. Sen jälkeen menimme urheiluhalliin ja siellä roikuimme renkaissa ja hypimme volttimonttuun. Paras juttu oli kuitenkin sumopaini hassuissa asuissa. Temppurata oli Markon valmistama.

Marika Laihonen ja Heini Uusmies

9D:n discohiphop-esityksen loppuhuipennus. (Kuva: Tuomas Väinä.) Sumopainissa Anne Palomäki ja luokanvalvoja Tarja Brenner. (Kuva: Tuomas Väinä.) Volttimonttu keräsi väkeä. (Kuva: Tuomas Väinä.)

Torstai 27.8.2009, iltapäivä

Iltapäivällä meidän oli tarkoitus pelata mölkkyä, mutta kukaan meistä ei halunnut pelata sitä. Ajattelimme pelata lentopalloa yhdessä. Osa kyllä meni pelaamaan pesistä. Lentopalloa pelasimme majoituspaikkamme edessä.

Sen jälkeen menimme syömään päivällistä. Päivällisen jälkeen meillä oli paljon vapaa-aikaa. Pelasimme myös tunneälypeliä. Turkulaiset leirikoululaiset eivät pärjänneet meille tunneälyssä. Eivät hoksanneet meidän malliin, mikä tilanne kulloinkin oli päällä.

Torstai-illan ohjelmassa oli myös sählyä, uintia ja lautapelien pelaamista.

Laura Hakala ja Josefiina Uusihonko

Tilanne päällä -tunneälypeli nousi leirikouluviikon mittaan isoon rooliin. (Kuva: Tuomas Väinä.) Torstai-iltana käytiin vauhdikas sählyottelu. (Kuva: Tuomas Väinä.) Videolle tallentuneet sumopainiottelut huvittivat vielä illallakin. (Kuva: Tuomas Väinä.)

Perjantai 28.8.2009

Heräsimme noin klo 8 ja menimme aamiaiselle. Aamiaisen jälkeen lähdimme yleisurheilemaan. Hyppäsimme pituutta ja korkeutta, heitimme keihästä ja juoksimme aitoja. Keihään ja pituushypyn jälkeen muutama – Väinä mukaan lukien – vetivät vielä 1500 metriä ylikierroksilla. Tytöt hyppäsivät ihanan Markon ohjauksella korkeutta. Jopa lehtori Brenner ylitti rajansa – korkeushypyssä siis. Lopuksi otimme 20 metriä ja aitoja Markon aikakoneella.

Yleisurheilun jälkeen vuorossa oli viimeinen ruokailu ja tunneälypeli. Pakkasimme tavaroita ruokailun jälkeen. Kannoimme pakatut tavarat ulos. Kävelimme linja-autolle ja laitoime tavarat auton tavaratilaan. Sitten astuimme linja-autoon ja aloitimme matkan kohti kotia klo 12. Koululle saavuimme kahden maissa iltapäivällä.

Lilli Hälikkä ja Anne Palomäki

Laura Hakalan tyylinäyte korkeushypyssä. (Kuva: Tuomas Väinä.) Korkeushyppykatsomo. (Kuva: Tuomas Väinä.) Viimeisellä aterialla ohjaaja Marko pääsi ratkomaan tyttöjen laatiman tunneälypelitilannetta. (Kuva: Tuomas Väinä.)