9E Vierumäen urheiluopistolla 11.-15.5.2014

Maanantai 11.5.

Lähdimme aamulla aikaisin kello 7.00 koulun takaparkkipaikalta linja-autolla kohti Vierumäkeä. Matka kesti neljä tuntia, ja pysähdyimme huoltoasemalla. Päästyämme perille Vierumäen urheiluopistolle menimme ensin syömään ja sen jälkeen meitä ohjeistettiin leirikoulun käytännöistä ja siitä, mitä tulemme viikon aikana tekemään.

Tämän jälkeen meillä oli sirkustelua kuplahallissa. Majoittautuminen tapahtui vasta sen jälkeen. Majoittauduttuamme menimme parkouraamaan ja taas syömään.

Loppuilta oli vapaata, ja katsoimme jääkiekkoa sekä pelasimme lautapelejä. Olimme varanneet tälle illalle vielä erillisen iltapalan. Hiljaisuus tuli kello 22.00, jonka jälkeen täytyi olla jo omassa huoneessa pitämättä sen suurempaa meteliä.

Ensimmäinen päivä Vierumäellä oli hauska ja antoi korkeat odotukset loppuviikkoon.

Julia Lahti ja Netta Salo

Kuvatekstin saat näkyviin, kun pysäytät hiiren osoittimen kuvan päälle.

Vierumäen logo. (Kuva: Tuomas Väinä.) Perille on saavuttu... (Kuva: Tuomas Väinä.)
Kohti ruokailu- ja majoitustiloja. (Kuva: Tuomas Väinä.) Sirkustelua. Yksipyöräisellä ajoa. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Sirkustelua. Kiinalaiset lautaset. (Kuva: Tuomas Väinä.) Sirkustelua. Pedaloilla ajelua. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Sirkustelya. Ihmispyramidi. (Kuva: Tuomas Väinä.) Kuuntelemassa ohjeita parkouria varten. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Parkouria. (Kuva: Tuomas Väinä.) Parkouria. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Tiistai 12.5.

Herättyämme menimme aamupalalle. Sen jälkeen menimme pelaamaan ulos perinnepelejä. Pelailimme pienissä ryhmissä mölkkyä ja petankkia, ja koko luokan kanssa tervapataa.

Perinnepelien jälkeen jatkoimme boulderoinnilla, joka on seinäkiipeilyä sivuttaissuunnassa. Lisäksi tasapainoilimme kiristysliinan päällä ja kiipesimme mäkihyppytorniin.

Lajien jälkeen menimme syömään ja sen jälkeen oli vapaa-aikaa. Iltapäivällä meillä oli lentopalloa. Ensin kertasimme tekniikoita ryhmissä ja sen jälkeen pelasimme koko luokan kesken. Yhtäkkiä peli keskeytyi, koska kuplahallin katosta alkoi tippumaan öljyä.

Lentopallon jälkeen meillä oli frisbeegolfia ja ruokailu. Pienen tauon jälkeen menimme paistamaan lettuja järven rantaan, vaikka satoi hieman. Järven ympäri meni luontopolku, jonka osa kiersi.

Illalla kaikki kokoontuivat kerhotilaan katsomaan Suomi-Venäjä-jääkiekko-ottelua. Jännittävän pelin ja huutomyrskyjen loputtua menimme nukkumaan.

Silja Mäkelä, Helka Mähönen ja Mimmi Pajunen

Perinnepelejä, muun muassa mölkkyä. (Kuva: Tuomas Väinä.) Vierumäen hyppyrimäen juurella saamassa ohjeita boulderointiin. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Boulderointia eli seinäkiipeilyä vaakasuuntaisella etenemisreitillä. (Kuva: Tuomas Väinä.) Boulderointia eli seinäkiipeilyä vaakasuuntaisella etenemisreitillä. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Tasapainoilua. (Kuva: Tuomas Väinä.) Lentopalloa. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Lentopalloa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Frisbeegolfia. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Letunpaistoa nuotiolla. (Kuva: Tuomas Väinä.) Illalla katsottiin porukalla Suomen peliä jääkiekon MM-kisoissa. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Keskiviikko 13.5.

Aamulla heräsimme väsyneinä mutta energisinä uuteen päivään. Ensimmäisenä menimme syömään aamiaista, jonka jälkeen suuntasimme kohti sulkapallokenttiä. Ensin meidät perehdytettiin erilaisiin lyöntitekniikoihin, minkä jälkeen pääsimme itse pelaamaan pienissä porukoissa. Kovien sulkapallo-otteluiden jälkeen siirryimme pelaamaan futsalia. Pelattuamme tasaväkisen matsin lähdimme ruokailuun.

Ruoka oli maukasta ja vaihtoehtoja riitti. Maittavan lounaan jälkeen meillä oli vapaa-aikaa, jolloin vietimme luokkakavereiden kanssa aikaa. Seuraava aktiviteetti oli kaupunkisota. Kaupunkisodassa jakauduimme kahteen joukkueeseen ja rakensimme esteet. Pelin ideana oli heittää vastustajia pehmopalloilla ja voittaja joukkue oli se joka sai kaikki vastustajat poltettua. Mielestämme peli oli mielenkiintoinen ja mukaansatempaava.

Sitten pääsimme kokeilemaan kick bikeä, pyöräilyä pyörillä, joissa ei ole polkimia. Toisena vaihtoehtona oli myös streetsurfingia. Kovan urheilun jälkeen huokaisimme uupuneina, kun kaikki lajit olivat päivältä ohi. Pääsimme syömään laadukkaan päivällisen yhdessä luokkatovereiden ja opettajien kera.

Iltaohjelmaksi opettajat järjestivät haastavan ja ratkiriemukkaan tietokilpailun. Tasaväkisen kilpailun jälkeen voittajat selvisivät ja lähtivät huoneisiinsa ison palkintokarkkipussin kanssa. Myöhemmin illalla vietimme aikaa pelaten pullonpyöritystä.

Siiri Santaharju, Madde Laine sekä Vilma Koivu

Käskynjaolla ennen sulkapallon aloittamista. (Kuva: Tuomas Väinä.) Sulkapalloa. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Jalkapalloa - säästä johtuen sisäolosuhteissa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Kaupunkisotaa. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Kaupunkisotaa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Ohjeita kick bikella ajelemiseen. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Kick bikeilla ajelua. (Kuva: Tuomas Väinä.) Streetsurfingia. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Tietokilpailua, jossa pohdittiin muun muassa Pohjanlinnan koulua, Vierumäkeä, euroviisuja ja jääkiekkoa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Tilattiin pitsoja... (Kuva: Tuomas Väinä.)
Torstai 14.5.

Aamulla heräsimme ennen kahdeksaa ja menimme maittavalle aamupalalle. Ensimmäinen lajimme oli jousiammunta. Aluksi meille opetettiin oikea tekniikka, jonka jälkeen saimme harjoitella ampumista. Tunnin lopussa pidimme leikkimielisen kilpailun tarkkuusammunnassa, jonka palkintona oli ilmaiset juomat.

Jousiammunnan jälkeen meillä olisi pitänyt olla beach volleytä, mutta koska satoi, olimme sisällä ja pelasimme vapaavalintaisia pelejä.

Ruokailun jälkeen meillä oli noin tunnin pituinen tauko, jonka vietimme lähinnä lepäillessä. Seuraavana meillä oli vuorossa pingistä, joten suuntasimme kuplahallille. Aluksi meille opetettiin miten pitäisi lyödä, jonka jälkeen saimme itse harjoitella ja pelata toisiamme vastaan.

Tämän jälkeen pidettiin pieni juomatauko, jonka jälkeen aloimme pelaamaan Vierumäki-pelejä, joihin kuuluivat taivaspallo, kin-ball ja poison ball.

Vierumäki-pelien jälkeen siirryimme lyhyen tauon jälkeen päivälliselle. Myöhemmin illalla saimme nauttia maukkaista pitsoista, jotka tilattiin Heinolan Torino-pitseriasta. Sitten rupesimme katsomaan jännittävää Suomi-Tšekki-peliä. Pelin jälkeen menimme nukkumaan.

Miika Kalliomäki ja Roope Kuusisto

Jousiammuntaa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Jousiammuntaa. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Jousiammuntaa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Poisson ballia. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Pöytätennistä. (Kuva: Sanna Uusi-Rajasalo.) Pöytätennistä. (Kuva: Sanna Uusi-Rajasalo.)
Kin-ballia. (Kuva: Tuomas Väinä.) Taivaspalloa. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Pitsat ovat saapuneet! (Kuva: Tuomas Väinä.) Jääkiekkoa ja laadukasta venäläistä tuomaritoimintaa. (Kuva: Tuomas Väinä.)
Perjantai 15.5.

Tänään heräsimme väsyneinä. Aamutoimet tehtyämme lähdimme aamupalalle tuttuun tapaan.

Tämän päivän ensimmäinen ja leirikouluviikkomme viimeinen laji oli tennis. Kaikilla oli hauskaa, ainakin melkein, vaikka mukaan mahtui hieman draamaa. Tästä draamasta johtuen kotiinlähtömme viivästyi parisen tuntia.

Tämän kahden tunnin aikana lähes kaikki kävivät syömässä ja pakkasivat tavaroitaan. Kun vihdoin pääsimme lähtemään kotiin päin noin kello 15.30, paluumatkalle suunniteltu Ideaparkissa käynti ei enää mahtunut ohjelmaan, mutta sen sijaan poikkesimme Tuuloksessa kauppakeskus Tuulosessa. Siellä osa kävi syömässä ja loput kävivät shoppailemassa.

Koululle Kankaanpäähän saavuimme noin kello 20. Koko leirikouluviikko oli varsin onnistunut ja mieleenpainuva kokemus.

Tämä leirikoulu ei olisi onnistunut ilman vanhempiemme, opettajiemme sekä uuden ja vanhan luokanvalvojamme panostusta. Rahankeruuseen ovat osallistuneet meidän vanhempamme maksamalla tietyn summan joka kuukausi leirikoulutilille.

Me itse olemme keränneet rahaa pitämällä konsertteja Kankaanpään Kuntoutuskeskuksessa, inventaariolla ja meidän päätöskonserttimme iltanäytöksellä. Luokanvalvojat ovat hoitaneet varauksia ym. tärkeitä asioita aina seitsemänneltä luokalta asti. Opettajille kiitos siitä, että ovat järjestäneet kokeet ja opiskeltavat asiat niin, että leirikoulu ei häirinnyt opiskeluamme.

Laura Haapanen, Veera Myllykoski ja Jonna Jaakkola

Tennisopissa. (Kuva: Tuomas Väinä.) Lyöntiharjoittelua pallotykin kanssa. (Kuva: Tuomas Väinä.)