9F:n leirikoulu Ahvenanmaalla 21.-25.5.2012

Päivä 1. Lähdimme Kankaanpäästä maanantaiaamuna kello 8 kohti Ahvenanmaata. Ruokailimme Vuosnaisten meriasemalla ja vietimme vapaa-aikaa lämpimästä ilmasta nauttien. Sen jälkeen siirryimme yhteysaluksella Åvaan, ja sieltä saavuimme Brändöhön. Sen jälkeen, kun olimme majoittuneet mökkikylään, tutustuimme Brändön elinympäristöön ja elinkeinoihin sekä sen historiaan. Illalla kävimme syömässä hotelli Gullvivanissa. Loppuillasta sai käydä paistamassa makkaraa ja mennä saunaan sekä uimaan.

9F Ahvenanmaalla. (Kuva: Marika Lähteenmäki.)Päivä 2. Heräsimme aikaisin, pakkasimme tavaramme ja siirryimme aamupalalle hotelli Gullvivaniin. Aamupalan jälkeen lähdimme kohti Ahvenanmaan pääsaarella sijaitsevaa Kastelholman linnaa. Kiersimme linnaa tunnin ajan ja sen jälkeen lähdimme Taffelin sipsitehtaalle, josta saimme mukaamme lippikset sekä sipsipussit. Iltapäivällä ruokailimme Arkipelag-nimisessä hotellissa. Ruokailun jälkeen oli mahdollisuus käydä kaupassa. Seuraava kohteemme oli Pommern, vanha purjelaiva. Runsaan tunnin vierailun jälkeen majoituimme uuteen paikkaan, hotelli Cikadaan. Loppupäivä oli vapaata, ruokailua lukuun ottamatta.

9F Ahvenanmaalla. (Kuva: Marika Lähteenmäki.)Päivä 3. Keskiviikon aamupäivän ohjelmassa oli luvassa Getan-vaellus. Vaelsimme Ahvenanmaan luonnossa ja saimme tietää paljon Ahvenanmaan synnystä ja historiasta. Näkemämme maisemat olivat upeita. Vaelluksen jälkeen lähdimme takaisin Maarianhaminaan, jonne menimme syömään. Iltapäivästä suuntasimme Eckeröhön kajakkimelontaa varten. Onneksi kukaan ei kaatunut kajakilla kumoon jännityksestä huolimatta. Melonnasta selvittyämme lähdimme safarille, ja saimme nähdä peuroja, villisikoja sekä strutseja. 9F Ahvenanmaalla. (Kuva: Marika Lähteenmäki.)Strutseja sai myös ruokkia. Safarin jälkeen luvassa oli metsästys- ja kalastusmuseo. Siellä saimme nähdä ahvenanmaalaisia kalastusvälineitä, täytettyjä eläimiä sekä mittavan kokoelman vanhoja aseita. Illaksi menimme syömään hotelli Cikadaan ja loppuilta oli vapaata.

9F Ahvenanmaalla. (Kuva: Marika Lähteenmäki.)Päivä 4. Aamupalan jälkeen pääsimme monen kömmähdyksen jälkeen kokeilemaan kalliokiipeilyä. Kaikkia kalliokiipeily ei kiinnostanut, ja ne, jotka kokeilivat kiipeilyä, jännittivät varmasti. Kaikki selvisivät kuitenkin vain mustelmilla ja pienillä haavoilla. Kalliokiipeilyn jälkeen oli mahdollisuus käydä kaupungilla ennen ruokailua Arkipelagissa. Ruokailun jälkeen oli lisää vapaa-aikaa shoppailua varten. Iltapäivällä lähdimme kylpylä Mariebadetiin. Kylpylässä kului muutama tunti. Ruokailu oli heti kylpyläreissun jälkeen Cikadassa. Viimeinen ilta oli myös vapaa.

Päivä 5. Viimeinen leirikoulupäivä alkoi aamupalan ja pakkaamisen merkeissä. Tuliaisia sai ostaa ennen viimeistä ruokailua Arkipelagissa. Ruokailun jälkeen siirryimme laivaan ja nautimme matkasta. Taxfree-kauppa oli myös avoinna. Laivalla söimme buffet-pöydästä. Illalla saavuimme Turun satamaan ja matka jatkui takaisin Kankaanpäähän. Saavuimme takaisin noin kello 22.30. Kaikilla 9F-luokan oppilailla oli varmasti hauska leirikoulu!