9G Ahvenanmaa 2014

9G:n leirikoulu Ahvenanmaalla 2014

Maanantai 19.5.

Makkaraa paistamassa. (Kuva: Anneli Palmu.)Lähdimme kahdeksan maissa Pohjanlinnan koulun parkkipaikalta kohti Vuosnaisia. Matka meriasemalle pysähdyksen kanssa kesti kaksi ja puoli tuntia. Vuosnaisissa pysähdyimme lounaalle. Lounaan jälkeen jatkoimme Osnäsin ja Åvan välisellä laivalla kohti Brändöötä. Saavuttuamme Brändöhön menimme majapaikkaamme Gullvivaniin. Tunnin kuluttua lähdimme opastetulle kierrokselle Brändössä. Ollessamme opastetulla kierroksella alkoi ukkostaa ja sataa. Kierroksen jälkeen menimme päivälliselle Gullvivaniin. Illalla grillasimme vielä makkaraa.

Tiistai 20.5.

Herääminen oli kuudela. Sen jälkeen pakkasimme ja lähdimme aamiaiselle. Klo 7.30 lähdimme lauttarantaan ja menimme lautalla Ahvenanmaalle, jossa opas oli meitä vastassa. Ensimmäiseksi menimme Bomarsundin puolustuslinnoitukselle ja sieltä jatkoimme Chipsin tehtaalle. Tehtaan myymäläpäällikkö näytti meille perunalastujen valmistusta ja antoi jokaiselle perunalastupussin. Jatkoimme matkaa Kastelholman linnaan. Sitten oli aika mennä lounaalle hotelli Arkipelagiin. Lounaan jälkeen kävimme vielä museolaiva Pommernissa. Museolaivalla kiertelyn jälkeen majoituimme hotelli Cikadaan, jossa meitä odotti päivällinen. Päivällisen jälkeen tutustuimme lähiympäristöön.

Keskiviikko 21.5.

Melontaa. (Kuva: Satu Mäkipää, 9G.)Strutsi.Herätys oli klo 7.45 ja aamiainen klo 8.00. Aamiaisen jälkeen lähdimme kylpylä Mariebadiin, jossa olimme noin kaksi tuntia. Tämän jälkeen menimme lounaalle hotelliin. Lounaan jälkeen lähdimme Eckeröhön kajakkimelontaan. Siellä kävimme myös riistasafarilla sekä metsästys- ja kalastusmuseossa. Sitten palasimme hotellille päivälliselle. Loppuilta oli vapaata.

Torstai 22.5.

Herääminen oli klo 8.00 ja aamiainen klo 9.00. Aamiaisen jälkeen lähdimme kiertelemään kauppakeskukseen. Kiertelimme siellä pari tuntia ja menimme lounaalle. Lounaan jälkeen menimme merenkulkumuseoon, jossa käynnin jälkeen oli vapaa-aikaa kello 18:aan asti. Sitten oli vielä ruokailu ja loppuilta vapaata.

Perjantai 23.5.

Kalliokiipeilyä. (Kuva: Anneli Palmu.)Herääminen oli klo 8.00. Sitten vuorossa oli tavaroiden pakkaaminen. Aamiainen oli klo 9.00. Sen jälkeen veimme tavarat autoon ja luovutimme huoneet. Sen jälkeen lähdimme kokeilemaan Vikingin terminaalin viereen kalliokiipeilyä. Lounaan jälkeen siirryimme terminaaliin odottamaan laivan lähtöä. Laiva lähti klo 14.30 kohti Turkua. Laivassa saimme olla vapaasti, mutta yhteinen ruokailu klo 17.00 seisovassa pöydässä kuului kaikkien ohjelmaan. Laiva saapui Turkuun klo 20.00, minkä jälkeen alkoi kotimatka kohti koulua. Kankaanpäässä olimme noin klo 22.30.